Marek Rejent - 3D Průvodce výstavou Název výstavy odkazuje k původnímu významu zkratky 3D, která znamená trojdimenzionální, tedy svět, který lze popsat třemi rozměry a ve kterém mají předměty svůj objem. V případě autorské tvorby jde o trojrozměrnou sochařskou činnost a práci s prostorem, v tomto konkrétním případě jde o 3D kompozici v nově rekonstruované jimramovské výstavní síni. Objekty ve výstavní síni pro lepší orientaci rozdělím na tři plány: jde o rozmístění soch na podlaze, následně věci na stěnách a objekty nad běžným zorným polem, tedy místa pod stropem. Střed podlahy zaujímá „socha z plakátu“, dřevěná Ležící figura (Fabrika), která je tvarově inspirována dobovou tovární architekturou. Vlevo při pohledu od vchodu je největší objekt výstavy, Pohovka. Je to sochařská parafráze na oblíbený typ nábytku, výrazně ovlivněná tvary ženské postavy. V opačném rohu vzadu je umístěna sedící abstrahovaná postava, Křeslomuž, dřevěná dutá forma usazená v rámu skutečného křesla. Další rohový prostor vpravo od vstupu obsadily Nositelky tradice, tři dřevěné objekty na kovových nohách, osazené lesklými linkami vybíjeného kovu. Jde o odkaz na rodinnou tradici výroby dřevěných předmětů a jejich zdobení touto technikou. Významově se jedná o jakousi domácí havěť (slepice), v jejichž útrobách rotují malé ventilátory symbolizující koloběh potravy. Na stěnách jsou vitríny s Můrami (nočními motýli) ve čtyřech variantách, vytvořené z malých elektrických strojků a dřevěných dýh. Na čelní stěně mezi okny je objekt Bez peří s letadélkem na letní obloze. To je hra s malým (nebo velkým) modrým prostorem a vzdáleným zvukem. Mezi rohovými okny je Letecká přilba volně odkazující na létající motorky, zde nevystavené zejména z prostorových důvodů. Tato rohatá přilba doplňuje Pohovku motivem mužským se sklonem k ďábelským myšlenkám. V horním plánu jsou Mouchy, které se drží především v rohu nad elektrickými kamny i na jiných místech. Jejich základem jsou pánské holicí strojky recyklované k novému využití.